Rauhoittava kosketus

Yksinkertaisuudessaan harjoitus voi olla muutaman syvän ja rauhallisen hengityksen ottaminen stressaavassa tilanteessa ja itsesi rauhoittava koskettaminen. Kehosi ei tee suurta eroa oman ja toisen kosketuksen välillä. Se vain vastaa fyysisen eleen lämpöön ja huolenpitoon kuten pieni lapsi vastaisi vanhempansa lempeään kosketukseen. Ihomme on hyvin sensitiivinen. Tutkimukset osoittavat, että fyysinen kosketus vapauttaa oksitosiinia, tuottaa turvallisuuden tunnetta, tyynnyttää hankalia tunteita ja rauhoittaa kardiovaskulaarista stressiä.

Miksipä ei siis kokeilla ja tutkia, mikä on itselle rauhoittavaa. Voisiko se olla käden asettaminen rintakehälle tai vatsan päälle, jossa voit tuntea käden lämmön, tai kämmenet päällekkäin sylissä, käsivarren lempeä silittäminen tai itselle rutistuksen antaminen.

”Oma löytö on, että myötätunto ei tule nappia painamalla, vaan sitä on harjoiteltava. Ilokseni huomaan, että vaikka asiat eivät ole muuttuneet, pysähtyminen, rauhoittuminen, myötätunto itseä kohtaan on saanut ajatukset positiivisempaan suuntaan. Oivallus itselleni on sen huomaaminen, mitä tarvitsen juuri nyt.”

Mukaillen © Christopher Germer & Kristin Neff. Mindful Self-Compassion -ohjelma.

Lähde: selfcompassion.fi


Julkaistu:

Kategoria:
Harjoitukset

Jaa artikkeli:
Facebookissa
Twitterissä